We zijn niet altijd even positief over Google en haar producten. Maar deze keer zijn we aangenaam verrast. Google gaat de strijd aan met hinderlijke en bedrieglijke advertenties.
Chrome release 71
Met de release volgende maand van Chrome 71 is Google van plan om harde maatregelen te nemen tegen websites die je bombarderen met hinderlijke of bedrieglijke advertenties, waarbij de meest ernstige sites in aanmerking komen voor de zwaarste straf van Chrome: het blokkeren van alle advertenties.
Het is een voortzetting van opeenvolgende stappen van Chrome in deze richting, waaronder Chrome 68 in juli, die een beveiliging geïntroduceerde die ervoor zorgt dat sites geen nieuwe tabbladen of vensters meer kunnen openen als die sites in het verleden zijn gerapporteerd voor advertentiemisbruik. Chrome 71 gaat daarin nog verder.
Chrome 71 gaat verder
Als een site is gemeld wegens een ervaring met hinderlijke of bedrieglijke advertenties, heb je als site eigenaar 30 dagen de tijd om dit te corrigeren. Als die dat niet doet, blokkeert de nieuwe versie van Chrome eenvoudigweg alle advertenties op de site. En hoewel gebruikers de optie hebben om deze filterinstelling voor dit soort advertenties uit te schakelen, is het niet erg waarschijnlijk dat ze dat doen. Dat betekent dat de sites die zich bezighouden met deze praktijken zo al hun advertentie-inkomsten mislopen. Dat zal voor de site-eigenaar waarschijnlijk een sterke drijfveer zijn om het probleem op te lossen.
De eerste stap was “trick to click”-links aanpakken
Digital Trends meldt het volgende over de komende veranderingen. In november 2017 introduceerde Google beveiligingen in Chrome tegen zogenaamde” trick to click “-links. Die probeerden web bezoekers om te leiden naar sites die ze niet van plan waren te bezoeken. Deze sites deden dit om geld te verdienen met advertenties of om identiteiten te stelen.
De Chrome 71-update is daarvan een verlengstuk. In plaats van geforceerde doorverwijzingen te stoppen, weegt Chrome 71 eenvoudigweg af of een website hinderlijke of bedrieglijke inhoud bevat. Als dit het geval is, worden al de advertenties op die site geblokkeerd waardoor inkomsten wegvallen.
onderzoek Google naar ongewenste internetpraktijken
Naar aanleiding van zijn eigen interne onderzoeken naar hinderlijke of bedrieglijke en dus ongewenste internetpraktijken, beweert Google de tactieken te hebben geïdentificeerd die worden gebruikt. Dergelijke advertenties kunnen onder andere fungeren als nep-systeemwaarschuwingen of fake ‘X' (‘sluiten') -knoppen gebruiken om te proberen een web gebruiker aan te moedigen om ten onrechte op de inhoud te klikken. Dergelijke oplichting kan leiden tot phishing-aanvallen, evenals pogingen om de persoonlijke informatie van een gebruiker te stelen.
Sites die zich misdragen raken advertentie-inkomsten kwijt
De nieuwe versie van Chrome probeert dit probleem te tackelen door websitebezitters die dergelijke inhoud publiceren daar te raken waar het pijn doet. In de portemonnee, en wel door te dreigen alle advertenties van de site te blokkeren. Hierdoor wordt de site een belangrijke bron van inkomsten ontnomen.
Rest ons nog erop te wijzen dat dit niet de enige grote verandering is in de nieuwe versie van Chrome. Die zal bijvoorbeeld ook een nieuw autoplay-beleid introduceren. Dat beleid moet de frequentie beperken waarmee video en audio-inhoud automatisch afspeelt bij het openen van een website. Dat voorkomt dat video en audio zich alsmaar blijven herhalen.
Hoewel Chrome 71 nog een paar weken op zich laat wachten, kun je het hier de bètaversie van Chrome downloaden.
Links naar gerelateerde posts
- Chrome 71 gaat de strijd aan met sites met hinderlijke of bedrieglijke advertenties
- Lieg je safe 😮
- Waarom laten websites je zo vaak inloggen?
- Dit zijn de 5 goede, veilige wachtwoordkluizen
- App-winkels kunnen je niet beschermen tegen Apps die jouw gegevens misbruiken